Rukama nohama
Cíl: rozvíjet paraverbální a neverbální stránku mezilidské komunikace,
zaměřit se na příjem informace jinými kanály, než je běžné přenášení vý–
znamů jazykem; podpora empatie a aktivního naslouchání; zaměření na cíl
a řešení problému.
Klíčová kompetence: behaviorální kompetence ­ umění interkulturní ko–
munikace (schopnost komunikovat i za ztížené situace a vyřešit problém); afek–
tivní kompetence ­ podpora sebevědomí a redukce stresu v neobvyklé situaci. 
Cílová skupina: skupinově i v dialogu, 2–20 (pokud není sudý počet
účastníků, je výhodné, aby se do hry zapojil i trenér nebo jeho asistent), in–
terkulturní skupina. Technika není vhodná pro účastníky, kteří dokonale
ovládají jazyk druhé skupiny.
Čas: 60–90 minut podle počtu účastníků.
Pomůcky: lístky papíru se zapsanými tématy problémů.
Postup: Účastníci si vylosují papírek se zadaným úkolem. Poté se roz–
dělí do dvojic tak, aby každý ve dvojici mluvil jiným jazykem a vzájemně
si nerozuměli. Dvojice se dohodne na tom, který z partnerů bude řešitelem
úkolu a který zdrojem informace.
Pokyn pro řešitele: Získat od zdroje informaci, která vyřeší jeho problém. 
Pokyn pro zdroj: Snažit se porozumět řešiteli, být mu nápomocen v tom,
co po něm chce. 
Pokud jeden ze dvojice částečně ovládá jazyk druhého, je druhý požá–
dán, aby mluvil pokud možno méně srozumitelnou formou ­ tak, jak mlu–
ví s přáteli nebo v neformální skupině.
Po cca 10 minutách se role obrátí.
Následuje první kolo se sdílením informací v celé skupině a jejich tlumo–
čením. 
Potom se účastníci vymění a celý postup se ještě dvakrát opakuje ­ cí–
lem je získat zkušenosti s různými komunikačními partnery a redukce stre–
su mnohonásobnou expozicí modelové situace.
Motivační historka: 
Jedna kolegyně byla svědkem rohovoru dvou rozdílně mluvících mužů,
kteří společně vybalovali jakýsi přístroj. Přestože komunikovali každý ji–
ným jazykem, dokázali si perfektně porozumět. Kolegyně oba jazyky zvlá–
dala a potvrdila, že repliky obou mužů na sebe zcela navazovaly. 
202
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>